
Płyn chłodniczy latem
Płyny chłodnicze przez cały rok
Płyn chłodniczy latem
Dlaczego system chłodzenia także latem wymaga środka ochrony przed zamarzaniem i dodatków?
- Środek ochrony przed zamarzaniem chroni nie tylko przed mrozem, lecz także przed przegrzaniem.
- Dodatki zapobiegają zwapnieniom i korozji.
Właściwym pojęciem na ciecz znajdującą się w systemie chodzenia jest czynnik chodzący. Czynnik chodzący jest mieszanką wody, anty-zamrażacza (glikolu) i dodatków. Chroni silnik i komponenty układu chłodzenia nie tylko przed mrozem. Czynnik chłodzący ma za zadanie przejmować ciepło silnika i poprzez chłodnicę odprowadzać je do otoczenia. Ponieważ glikol ma znacznie wyższy punkt wrzenia niż woda, przy prawidłowym stosunku mieszanki czynnika chłodzącego i ciśnieniu systemowym 1 do 2 bar można podnieść punkt wrzenia do ok. 135 °C. Przyczynia się to do znacznych rezerw wydajności czynnika chłodzącego, ponieważ średnia temperatura czynnika chłodzącego w nowoczesnych silnikach wynosi ok. 95 °C i wyżej a tym samym znajduje się nawet poniżej punktu wrzenia czystej wody (100 °C). Dodatki w czynniku chłodzącym tworzą warstwę ochronną na powierzchniach metali, elementów systemu chłodzenia i zapobiegają zwapnieniom i korozji. Tym samym system chłodzenia potrzebuje także - i to właśnie latem - dostatecznej domieszki anty-zamarzającego płynu i dodatków.
Autor: BHS GmbH